Gaatjes en vullingen

Wanneer het gebit niet goed gepoetst wordt en/of wanneer het voedingspatroon niet voldoende gebalanceerd is, kunnen er gaatjes ontstaan in het gebit. Tijdens de controle controleert de tandarts het gebit op gaatjes. Sommige beginnende gaatjes (ontkalkingen) kunnen gemonitord worden, deze worden dan niet gerepareerd maar in de gaten gehouden door de tandarts. Wanneer de mondhygiëne goed is en het voedingspatroon voldoende gebalanceerd is, kan het zijn dat het gaatje niet gevuld hoeft te worden.

Immers het is altijd beter om een vulling te voorkomen aangezien vullingen ook met enige regelmaat vervangen moeten worden.

Wanneer een gaatje niet gemonitord kan worden omdat deze te groot of te diep is. Dan zal de tandarts aangeven dat deze gerepareerd moet worden met een vulling.

Vulling

Een vulling wordt ook wel een restauratie genoemd. De tandarts boort met een boortje het geïnfecteerde tandmateriaal weg en geeft de tand of kies op een juiste manier vorm zodat deze goed gerepareerd kan worden. Het kan zijn dat het element verdoofd moet worden. Na het boren brengt de tandarts een bandje of een schildje aan om een goede bekisting te maken voor de restauratie. De tand of kies wordt gevuld met wit vulmateriaal, afhankelijk van de keuze voor het vulmateriaal (beiden wit) wordt de vulling uitgehard met een lampje of het hardt het materiaal vanzelf uit.

De tandarts verwijderd het bandje/schildje en slijpt de vulling op maat. Het kan zijn dat je de vulling het eerste uur niet mag gebruiken, dat wil zeggen niet eten en/of drinken. Dit is afhankelijk van de keuze van het vulmateriaal. De tandarts of assistente heeft je hierover dan voorlichting gegeven.

Napijn

Na het boren van een tand of kies, kan het element een tijdje gevoelig zijn voor (met name) koude. Dit is een normale reactie van de zenuw. Deze napijn kan enkele dagen tot weken aanhouden en moet met de tijd beter worden. Een paracetamol kan goed helpen de pijn te verlichten. Neemt de pijn toe? Neem dan even contact op met de praktijk voor extra informatie.